Zamknij

Napisz do nas


Imię i Nazwisko
Nr telefonu
Adres e-mail
Treść wiadomości

Strona główna > Porady dla motywujących

Porady dla motywujących

W CZYM TKWI POTĘGA MOTYWACJI?

JAK UWALNIAĆ MOTYWACJE, BY EFEKTYWNIE REALIZOWAĆ POSTAWIONE CELE?

Jedną z cech pracowniczych najbardziej pożądanych przez wiele firm jest zaangażowanie. Czasem nie sprawia kłopotu znalezienie osób z odpowiednim wykształceniem czy umiejętnościami, trudniej natomiast o pracownika naprawdę zaangażowanego w pełnione przez niego zadania, w realizowanie celów firmowych, chcącego zainwestować swój potencjał, możliwości w podnoszenie jakości oferowanych usług, w zwiększenie sprzedaży, w skuteczniejsze rozwiązywanie problemów.

Zaangażowanie wynika z motywacji, bez której można zapomnieć o efektywnym działaniu.

Pierwsza zasada motywacji - Skrojona na miarę

O motywacji i zasadach istotnych w jej uruchamianiu można pisać tomy, na początku jednak należy pamiętać, że motywacja musi być dopasowana do człowieka niczym ubranie. Zróżnicowanie  i dopasowanie narzędzi motywacyjnych pod kątem danej osoby, to jedna z ważniejszych zasad motywowania siebie i ludzi.


Właściwy kod do sejfu

Tak jak z powodu różnic w naszym kodzie genetycznym, różnimy się w wyglądzie, tak samo różnimy się pod kątem czynników motywujących nas do działania, czyli prościej mówiąc – nie wszystkich ludzi można zmotywować tym samym. To co motywuje jedną osobę, może działać demotywująco na drugą. Dobranie właściwych narzędzi służących do motywowania ludzi jest jak znalezienie właściwego kodu do sejfu. Bez niego nie da się sprawić, by człowiek zaangażował swój cały potencjał w realizację celów firmy.

WSZYSTKICH JEDNĄ MIARĄ

Błędem, który jest czasem popełniany przez zarządzających jest stosowanie tych samych narzędzi motywacyjnych w stosunku do wszystkich pracowników.

Jedna osoba w warunkach stresujących, pod presją czasu osiąga lepsze wyniki, to wyzwala w niej siłę do działania. Tymczasem druga osoba w tych samych warunkach wycofa się, nie podejmie nawet próby. Jak to się dzieje, że jeden pracownik najlepiej odnajdzie się w klimacie rywalizacji, podczas gdy drugi w tych samych okolicznościach będzie nieefektywny, bo najlepiej czuje się współpracując z ludźmi? Znajdą się osoby, które świetnie czują się wtedy, gdy chwali się je publicznie, ale też i takie, które nie lubią być w centrum  uwagi, a od publicznej pochwały wolą uznanie osobiste.

Nie jest sztuką ustalić jeden czynnik motywujący i stosować go w stosunku do wszystkich, sztuką jest rozpoznać specyfikę danej osoby i dobrać narzędzia motywacyjne pod jej kątem. Wtedy mamy podstawy, by spodziewać się dobrych rezultatów.
Nie można jedną miarą mierzyć wszystkich ludzi, nie da się jednym narzędziem zmotywować każdego pracownika.

Co dla kogo?

Kogo do działania zachęci premia? A kogo uznanie szefa? Kto lepiej odnajdzie się w pracy twórczej a kto będzie efektywniej działał w zadaniach związanych np. z analizami zawiłych problemów, sporządzaniu umów etc.? Kto będzie bardziej efektywny mając w pracy możliwość rozwoju i podejmowania wyzwań, a kto będzie szukał stabilizacji i ściśle określonych zadań. Komu trzeba jasno wskazać cele, a komu wystarczy jedynie zarys i samodzielność? Przykładów można by mnożyć, wszystko jednak sprowadza się do tego, że każdy człowiek jest określonym typem motywacyjnym i rozpoznanie tego jakim? - jest niezbędne, by właściwie i z pożądanym efektem go motywować. Reguła ta odnosi się nie tylko do pracowników, ale też do skutecznego porozumiewania się z klientami, bliskimi ludźmi, etc.

„Co kraj, to obyczaj”

Co człowiek, to inny „płaszcz motywacyjny”. Oczywiste jest, że pewne narzędzia motywacyjne zachęcać będą do działania każdego, bez względu na typ motywacyjny, i nie mam tu na myśli jedynie premii. Warto jednak pamiętać, że ludzie są różni i chcąc ich motywować, musimy nauczyć się odkrywać metody, techniki, narzędzia – czy jakkolwiek je nazwiemy – które będą pasować do danej osoby i sprawią, że człowiek naprawdę zaangażuje się w realizację celów.

Jakkolwiek by do tematu nie podejść, motywacja jest wszechobecnym zjawiskiem i bez niej nie da się pracować, podejmować jakiegokolwiek działania. Zdobywanie i rozwijanie wiedzy o niej, daje nam klucze nie tylko do rozwoju swojego potencjału, ale także do wydobywania potencjału innych i sprawiania, by pracowali oni w najbardziej efektywny sposób.